December 6, 2010

Doa Akhir dan Awal Tahun


Bismillah..

Alhamdulillah.. pejam celik, pejam celik.. dah sampai ke tahun baru umat Islam.. Allah masih pinjamkan nyawa ini untuk terus menambah amal + ibadah + kebaikan dalam trek hidup kita sebagai seorang hambaNya.

Lebih 1400 tahun yang dahulu, Rasulullah ada berkata kepada kita menerusi sahabatnya, amiirul mukminin, Saidina Umar ibn al-Khattab, kata baginda ; "Sesungguhnya amalan itu bergantung kepada niat, dan sesungguhnya bagi setiap manusia itu mengikut apa yang diniatkannya. Maka, sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya. Dan sesiapa yang hijrahnya itu kerana dunia yang diingininya atau kerana seorang perempuan yang ingin dikahwininya, hijrahnya itu mengikut apa yang ia berhijrah kerananya". - HR Bukhari dan Muslim.

Di tahun baru ini, suka untuk saya memetik kalam Allah sebagai renungan kita menerusi ensiklopedia cintaNya, al-Furqan; "Apabila kamu telah berazam, maka bertawakkallah kepada Allah!" -( Faiza 'azamta fatawakkal 'alallah )

Ayuh! Koreksi diri agar menjadi mukmin yang berjaya.
"Qad aflahal mukminuun!"

Ya Rabb, Ya Allah..
Jadikanlah tahun baru ini lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya..

Bila umur semakin bertambah, makin dekatlah saat muka menghadap ke tanah.. untuk dihadapkan kepada Allah. Ya allah, bantulah kami.


Mukhlisah Mardhiah
Bangi Perdana,
1 Muharam 1432 H




No comments: