April 6, 2015

Tempah Makanan Murah di Kuantan (hujung minggu&cuti sekolah sahaja)

Salam.

Tercari-cari tempat tempahan makanan paling murah di sekitar Kuantan??

Lokasi kami; Jalan Pekan-Kuantan, Jalan Tanjung Lumpur-Kempadang


Untuk majlis-majlis kecil dan sederhana, majlis aqiqah, sambutan ulangtahun hari jadi, majlis tahlil dan doa selamat, jamuan kelas, jamuan akhir tahun, jamuan perpisahan, majlis persaraan, tempahan asrama, tempahan camping, hari keluarga, dll.


Warning.... TERHAD!!
-Perkhidmatan kami ON pada hari sabtu, ahad dan cuti sekolah sahaja..
-Harga tersenarai di bawah adalah untuk tempahan 50pax - 200pax sahaja..


**Kenduri kendara / Majlis besar atas 400pax perlu dimaklumkan/booking selewat-lewatnya awal 1 BULAN dari tarikh kejadian


Harga kami bermula dari RM3.00!!*
Menu;
-Bihun/Mee Goreng + Sosej

Harga; RM4.00!!*
Menu;
-Bihun/Mee Goreng + Telur Goreng
-Nasi Goreng Cina
-Nasi Putih + Ayam Rempah / Ayam masak merah + Salad timun
-Nasi Lemak + Sambal + Sosej

Harga; RM4.50!!*
-Set Nasi Ayam

Harga; RM5.00!!*
-Nasi Minyak + Ayam masak merah / Ayam Gulai + Salad Acar

Harga; RM5.50!!*
-Nasi Tomato + Ayam masak merah + Salad Acar
-Nasi hujan panas + Ayam masak merah + Salad Acar


*Harga ini adalah dalam bentuk buffet.
 Caj tambahan dikenakan untuk packing by unit;
Caj tambahan 30sen; Polistrin
Caj tambahan 50sen; Bekas plastik lutsinar


..untuk rundingan, adjustment, dan booking... Sila hubungi;
Mar, 013 913 0389 (prefer whatsapp).

Terima Kasih! :D


TEMPAHAN UNTUK JAMUAN/MAJLIS/KENDURI DIBUKA!

Salam all.

Tempahan makan untuk jumlah kecil / sederhana / besar bagi semua jenis majlis; jamuan, makan malam, hi-tea, sambutan ulangtahun, aqiqah, kenduri, resepsi perkahwinan, majlis pernikahan, doa selamat, dll.

Tempat; Area KL / Ampang / Cheras atau Kuantan


Menu Pilihan;
1. Nasi Arab
2. Masakan Cina
3. Nasi Carrot
4. Nasi Beriani
5. Nasi Minyak
6. Nasi Tomato
7. Nasi Ayam
8. Nasi Lemak
9. Nasi Putih
10. Masakan panas, seperti nasi goreng cina, bihun goreng singapore, dll*


Harga bermula dari RM10.00!! (Untuk kenduri/majlis besar)
(Bergantung kpd menu pilihan, jumlah tempahan, tempat majlis, dll)


Kami juga bersedia memenuhi tawaran Booth istimewa di majlis2 besar sekitar KL;
1. Laici Kang Original Recipe!
2. Biskut Timbang Nyummy!
3. Ayam Bakar Appollo!


Maklumat lanjut berkenaan tempahan, diskaun, free gift, Sila hubungi;

Dolahsajat; 013 798 2054
Fatimah; 013 721 4521
Saifulnizam; 011 1928 0231 (masakan cina & masakan panas)


Untuk tempahan majlis area Kuantan / Tanjung Lumpur / Jalan Kuantan-Pekan ; minimum 500pax.

Book tarikh anda sekarang!

January 26, 2015

KELAS TAFAQQUH Al-Quran dan Bahasa Arab di Kuantan

KELAS TAFAQQUH
Al-Quran dan Bahasa Arab

Pengambilan Februari-Mei 2015 Dibuka..

Kelas Setiap Hari SABTU, bermula 7 Februari 2015
Bertempat di Taman Berjaya Permai, Kempadang, Kuantan

9.30 pg - 11.00 pg
- Kelas Asas Al-Quran Kanak-kanak
- Kelas Bahasa Arab Dewasa 

11.30 pg - 1.00 tgh
- Kelas Asas Al-Quran Dewasa P
- Kelas Asas Al-Quran Dewasa L

Nota : Kelas ini akan bermula dari asas mengaji dan asas tajwid. Kurang sesuai bagi golongan yang telah lancar bacaannya.

Yuran;
Pendaftaran (Buku Mengaji, dll)

Kelas Al-Quran Dewasa = RM40
Kelas Al-Quran Kanak-kanak = RM25
Kelas Bahasa Arab = RM25

Bulanan = RM30

Daftar segera untuk pengesahan tempat.
Hubungi 013 9130389

Terima Kasih.


*Kelas Tafaqquh Al-Quran, Kelas Tuisyen Al-Quran, Kelas Tambahan Al-Quran, Kelas Al-Quran di Kuantan*

May 26, 2014

Tawaran Melanjutkan Pengajian di Kolej Antarabangsa IKIP, Kuantan




Bismillah

Tawaran Melanjutkan Pengajian di Kolej Antarabangsa IKIP, Kuantan

Tawaran kepada para pelajar yang tidak mendapat tempat di Institut Pengajian Tinggi Awam, anda masih mempunyai peluang untuk menyambung pengajian samada diploma atau ijazah.

Kolej Antarabangsa IKIP menawarkan beberapa kursus yang memenuhi keperluan industri.


Program Diploma

Kebanyakan syarat untuk menyambung diploma adalah lulus BM dan Sejarah serta memperoleh minima 3 kredit dalam mana-mana subjek SPM. Maka, anda layak untuk memohon salah satu daripada program diploma dibawah;




- Diploma Pengurusan Institusi Islam ( 3 kredit mana-mana subjek )
- Diploma Grafik & Rekabentuk Multimedia ( 3 kredit mana-mana subjek )
- Diploma Pengurusan Pelancongan ( 3 kredit + Lulus BI )
- Diploma Kewartawanan ( 3 kredit + Lulus BI )
- Diploma Pemasaran ( 3 kredit + Lulus BI & Matematik )
- Diploma Kewangan Islam  ( 3 kredit + Lulus BM, BI & Matematik )
- Diploma Kesetiausahaan Eksekutif ( 3 kredit + Lulus BI & BM)
- Diploma Perakaunan (Lulus BM, BI, matematik + MUET Band 1 ke atas)
- Diploma Sains Komputer ( 3 kredit termasuk Matematik + Lulus BM & BI)
- Diploma Pengurusan Teknologi ( 3 kredit + kredit salah satu antara BM/Matematik + Lulus BM & Matematik)


Berikut merupakan syarat bagi program IKIP kerjasama dengan UTM.
Syarat: 3 kredit termasuk Matematik dan Sains + Lulus BM dan BI
- Diploma Kejuruteraan Awam
- Diploma Kejuruteraan Elektrik (Kuasa)
- Diploma Kejuruteraan Mekanikal


Program Ijazah

Peluang bagi lepasan STPM / Diploma / setaraf;
- Ijazah Sarjana Muda Pengurusan (Teknologi) (aliran sastera)
- Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer (Rangkaian dan Keselamatan Komputer) - (aliran sains + minima Band 1 MUET)
- Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer - (aliran sains + minima Band 1 MUET)

Lepasan Diploma Pengurusan Institusi Islam dan Diploma Kewangan Islam Kolej IKIP juga boleh melanjutkan Ijazah Sarjana Muda di Lampung, Indonesia selama 2 tahun sahaja. (Tempoh standard ijazah adalah 4 tahun pengajian)

Kolej IKIP juga menawarkan Ijazah Sarjana Muda Shariah, Ekonomi dan Perbankan Islam, pengajian 2 tahun di Kolej IKIP dan 2 tahun di Universiti Yarmouk, Jordan.
Syarat 2014: minima B+ dalam subjek Bahasa Arab, Pendidikan Al-Quran As-Sunnah, Pendidikan Syariah Islamiah + semua subjek lain sekurang-kurangnya kredit.


Program Kemahiran

Bagi pelajar yang tidak memperoleh 3 kredit, atau gagal dalam kebanyakan subjek SPM, atau tidak habis belajar (tidak memiliki sijil SPM), anda masih tetap boleh menyambung pengajian!

IKIP menawarkan kursus kemahiran termasuk;
- Sijil Penyediaan Roti
- Sijil Pembuat Pakaian Wanita
- Sijil Juruteknik Elektrik
- Sijil Mekanik Kenderaan Motor
- Sijil Animator
- Sijil Sistem Komputer
- Dll!


Tajaan

Disebabkan Kolej IKIP adalah kolej di bawah kerajaan negeri Pahang, mana-mana anak Pahang* yang mendaftar program Diploma layak untuk menerima tajaan Yayasan Pahang.

Siapakah anak Pahang?? - Anak yang lahir di negeri Pahang, ATAU ibunya ATAU bapanya ATAU bermastautin sekurang-kurangnya 10 tahun di negeri Pahang.

Terdapat juga tajaan lain seperti MARA, PTPTN, Felda, Yayasan Sabah dan Yayasan Negeri lain.


Pendaftaran

Bagi tahun 2014, pendaftaran program diploma adalah pada 29 Mei 2014 (Khamis) dan 16 Jun 2014 (Isnin). Bagi program kemahiran, pendaftaran adalah pada 9 Julai 2014 (Rabu).

Sungguhpun begitu, pelajar yang berminat boleh datang mendaftar pada bila-bila masa sahaja sehingga bulan Julai untuk mendapat tempat di Kolej IKIP.


Hubungi

Untuk maklumat lanjut, boleh berhubung dengan pihak IKIP atau secara terus dengan saya selaku pensyarah Kolej Antarabangsa IKIP di talian 013-9130389.

Sila tinggalkan msg 'saya berminat untuk tahu tentang IKIP' jika saya tidak menjawab panggilan anda. Insyallah saya akan berusaha untuk membantu anda melanjutkan pengajian di IPT.


Wallahualam.
Terima kasih.

Sekian,
Berkhidmat untuk anak bangsa dan negara.

Mardiah Shaharum
http://www.ikipcollege.edu.my/


June 30, 2013

Baby Aish Mustofa Ibn Mohd Saifulbahry dan tips demam

Bismillah

Tanggal 27 Ramadhan 1433H = 15 Ogos 2012, 10.15pm, Jumaat.

Alhamdulillah. Meriah suasana dengan kelahiran putera sulung merangkap cucu sulung dua famili! Sungguh benar, kata orang bertambah rezeki dengan bertambahnya orang baru.

*Untuk posting pasal baby, saya akan gunakan gelaran umy sebagai pengganti diri :) ..*

Sedar tak sedar Aish Mustofa dah nak genap setahun berada di dunia ni. Ikut kalender lunar (qamari), lebih kurang sebulan je lagi. Alhamdulillah, semuanya baik-baik belaka. Untuk 3 bulan pertama dulu, MashaAllah, memang teruji dengan kehidupan baru. Maklumlah, baru sahaja bergelar umy. :) Seronok! Banyak perkara yang perlu dan mesti tahu. Rezeki pun terasa melimpah ruah. Alhamdulillah

Baby umy ni unik. Umur 7 bulan dah start tumbuh gigi. Sekarang dah ada 6 batang! Tu pun gatal gusi lagi nak tumbuh yang lain. Bubur, nestum, biskut rusk awal-awal lagi tak mahu.. nak juga makan macam orang besar.

Setiap kali baby umy tak sehat or demam, mesti umy risau sangat. Tapi biasalah baby demam nak membesar. Selagi dia menyusu OK, tak muntah-muntah, lampin dia basah macam biasa, no worries! Kalau tak, bawa la jumpa doktor. Setiap kali baik demam, ada je skill baru yang dikuasainya.. naik maqam lah katakan~ Ni pun baru baik demam semalam. Sehat je terus pandai meniti tepi katil laju-laju. :)

Tips kalau baby demam, jangan mandikan dengan air suam, or selimutkan macam orang dewasa.
-Mandikan baby dengan kerap
-Pakaikan baju nipis-nipis je, or pakai pampers je
-Biar dia terdedah dengan kesejukan
-Dedahkan dengan udara fresh. Jangan asyik terperap je dalam bilik or rumah - udara terperap kan kotor.
-Malam-malam kalau baby susah tidur, stand by besen/botol air dengan tuala kecil, lap badan baby selalu.. insyallah dia tidur lena semula. Boleh juga campur dengan daun kaduk or daun bunga raya, etc bagi sejuk.

Semua kat atas ni umy dah praktikkan bebrapa kali, Alhamdulillah berkesan. Dah beberapa kali juga umy bawa baby Aish jalan-jalan masa demam, balik rumah je terus kebah demam.. dah hirup udara segar kot, and jumpa ramai orang.. suka la tu.

Sekarang umy just bagi baby ubat homopati. Dah tak guna ubat farmasi or hospital. Alhamdulillah, so far cepat la nampak kesannya. Stok ubat yang ada sekarang; ubat demam, selsema, batuk, tahan panas di samping ubat tambahan untuk tumbesaran seimbang baby, ada (a) dan (b).

Hari tu ambil ubat di klinik homopati di Kg. Baru. sebotol rm10 je.. tak mahal mana. Tapi sepupu Aish di Batu Pahat, Mashkura katanya ambil rm7 je per botol. Setengah tempat ada yang lagi mahal.

Sekian dulu sharing umy.
Nyte and Salam! ;)


Regards,
Ummu Aish
Mansoura, Egypt

April 23, 2013

Kembali Menulis

Bismillah

Astaghfirullah. Lama betul penulis membiarkan blog tanpa sebarang update. Benar, menulis itu memerlukan disiplin.

Ayat alquran pertama yg diturunkan Allah adalah "IQRA!" iaitu 'bacalah!'. Seseorang yang ingin menulis perlu membaca. Orang yang tdak punya sesuatu mustahil untuk memberi. Dan si pemberi adalah orang yang lebih bahagia daripada si penerima.

Menulis itu adalah ibadah. Selain dari salah satu mehod penyebarank ilmu, penulisan juga adalah dakwah. Setiap kebaikan akan dibalas Allah dengan kebaikan, malah digandakan sehingga 700 kali ganda! Subhanallah. Apa lagi amal jariah yang boleh ditinggalkan selepas mati selain anak soleh, sedeqah jariah dan ilmu yg bermanfaat..

Semoga kita juga boleh menyumbang. Walaupun kecil, lebih baik daripada tiada. Bila lagi kalau bukan sekarang. Ini kalilah!

Kalau bukan kerana al-ma'thurat dan ar-Risalah, mungkin kita tidak akan mengenali Imam Hassan al-Banna. Kalau bukan kerana al-Muqaddiah, mungkin kita tidak tahu siapa itu ibn Khaldun. Kalau Imam Bukhari tidak membukukan hadith soheh yang dihafalnya di dalam Sahih al-Bukhari, mungkin sukar untuk kita erujuk hadith. Dan jika Saidina Uthman bin Affan tidak mengemukakan idea pengumpulan dan penulisan semula al-Quran, pasti tidak akan sampai mashaf Uthmani ke tangan kita di zaman ini.

Wallahua'lam

Ummu Aish
23 April 2013
@ Securities Commission
Mont Kiara