May 17, 2010

Festival Budaya Kita - FESTBUK

Bismilah..

Alhamdulillah. Selepas hampir seminggu progam
FESTBUK (Festival Budaya Kita) berjalan di bumi Irbeed Jordan, maka program di bawah JKK Sukan dan Kebudayaan ini ditutup dengan majlis Dinner Helwi (dan syabab makan2-open diorang la..). Festival ini menggalas tema "Aku Anak Melayu Islam" dengan membawa lagu tema "Mari Berhibur - Raihan".

[Kredit utk JKK Sukan dan Kebudayaan - Along Syahida n Bro Mukhlis]


Hiburan? Boleh ke??

Jawapan dalam bait-bait lagu Raihan :
"Berhibur tiada salahnya, kerna hiburan itu indah"..
Tapi semua hiburan ke tak salah?? No.. -
"Hanya pabila salah memilihnya, membuat kita jadi bersalah.." - Maknanya ada juga hiburan yang salah.

Dalam konteks nyanyian dan alat muzik, telah berlaku khilaf yang sangat besar di sisi ulama', sejak dari dahulu
, dengan membawa hujah dan dalil masing-masing.

Namun, secara kesimpulannya, suka untuk saya berkongsi bahawa segala bentuk hiburan itu tiada salahnya selagi betul platformnya dan selagi tidak melalaikan kita daripada mengingati Allah.


Pengajaran daripada budaya Arab

Bagi anak-anak perantau yang menuntut di Timur Tengah, sudah tentu mereka dapat menggambarkan bagaimana orang Arab berhibur. Mereka sangat terkenal dengan tarian yang dinamakan 'dabkah'. Hatta ustaz dan professor pun pandai berdabkah. Dan kebanyakan daripada lagu-lagu mereka sangat bersemangat, sehinggakan si pendengar boleh menari dan bergendang menyambut alunan muzik tersebut. Istimewanya lagu-lagu ini tidak terhad kepada lagu-lagu patriotik dan seumpamanya (saya kurang arif pembahagian lagu yang ada), malahan kadangkala selawat, memuji Rasul dan mengingat Allah juga dibentuk dengan lagu-lagu yang penuh bersemangat ini.

Cuma, yang ingin saya kongsikan adalah mengenai masyarakat wanita mereka. Walaupun di tengah umum ramai dalam kalangan mereka yang berniqab atau berburqa' (tutup semua dari muka smpai kaki), namun ketika majlis keramaian atau sebarang pesta, mereka pandai memilih 'platform'. Dengan tempat tertutup, tiada ajnabi, mereka bebas berhibur.


Yang silapnya..

Menonton tv, video, dan movie juga adalah sebahagian daripada hiburan. Hatta mendengar lagu. Tiada salahnya apabila kita menonton drama sambil teresak-esak (menangis sebab insaf), geram dan marah dengan watak jahat, etc. Itukan fitrah. Namun menjadi salah apabila tiada langsung istifadah (pengajaran) yang kita peroleh menerusinya. Malah bertambah teruk apabila tanggungjawab yang perlu kita laksanakan terabai.

Saya bawakan contoh..
Memang sedih melihat watak di dalam drama "Anak Derhaka" (sebagai contoh). Lawan mak ayah, tinggal solat, pergaulan bebas, merokok, berkata-kata kesat, dsb. Akhirnya mati mengejut disebabkan jatuh tangga tanpa sempat bertaubat (na'uzubillah). - Kita pun menggigit jari, dan berkerut dahi; 'berperasaan' tidak mahu menjadi seperti watak itu.

..Namun, Bagaimana pula kita yang menonton ni??
Azan Zohor dah lebih sejam berlalu, tapi kita still tegak di depan tv melihat drama yang penuh 'menginsafkan' tadi. Emak di dapur panggil minta tolong siapkan makanan tengahari, tapi kita sedikit pun tak berganjak. Langsung terlupa tanggungjawab yang sepatutnya dilakukan, tanpa sedikit pun rasa 'kematian datang pada bila-bila masa sahaja'.

So, apa sebenarnya faedah kita melihat drama 'anak derhaka' itu tadi?? ~Thinking...


Konklusi

Carilah platform anda untuk menterjemahkan segala skill dan kepandaian anda dalam sesuatu perkara. (Tidak terhad kepada berhibur semata). Suka saya mengulang kesimpulan Sis Syahida di atas pentas pada malam perasmian FESTBUK tempoh hari (selepas diedit).. Terpulanglah apa jua kemahiran dan kecenderungan kita. Namun, tidakkah ia lebih bermakna jika segalanya boleh disumbangkan untuk Islam. Bagi yang minat membuat video, poster, animasi, berlakon, dikir barat, mereka fesyen, mencipta lagu, hatta menyanyi.. semuanya boleh disumbangkan dalam agenda memartabatkan Islam di mata dunia. Usah disempitkan pemikiran..

"Islam itu syumul".

Wallahu'alam.


- Kredit untuk saff penggerak FESTBUK 2010..


Sedikit buah tangan dari Lensa..
*walaupun di saat genting nak exam, area 200 orang juga yang menghadiri Majlis Perasmian FESTBUK. nice.. 1st Time di Jordan.

Ucapan Presiden PERMAI ~nk tunjuk hias pentas sebenarnya..*


Berdikir untuk berzikir..

Slot khas : Borak Antara 2 Dunia
~ Sis Syahida, Final Yr Ekonomi and Bro Nazirul, Final Yr Dentistry.

Menu Khatulistiwa utk "Deko-deko Akhawat"..
(takpelah walaupun tak menang. Yang penting best).. :)


Jom sambung study...
Mukhlisah Mardhiah
Syari' Thulkram, Irbeed, Jordan
17 Jun 2010

4 comments:

Pengislah Ummah said...

Whoa..!!

Nampak sedap burger tu walaupon rupenye pelek! Ekeke...

Bile nak post ke mari? teringat jeli yg rupa burger mse kecik2 dulu.. huhu..halal ke x jeli tu eh??

Unknown said...

Eh.. mmg la sedap.. cuba la try..
buah2 campuran (epal, pear, oren,etc -klu nak), potong kecil2, gaul dgn mayonis.. letak la garam skt.. sedaap.. mkn dengan royi = kenyang lagi.. ~So then, tak yah post dah.. huu..

Anonymous said...

salam Kak Mek Burger..nak 1 yg power lg special punya..

hehe..banyak betul soalan hakim..tapi mantap jawapan Kak Mek Burger..laris tu klu jual

tak menang tapi burger Kak Mek Burger daku terkenang2..=)

Yg Benar,
hakim ber'Hati'

Unknown said...

alamak adik anonymous ni.. molek pula dia panggil ku begitu.. ish. :)

hurm, iye ke sedap, wahai hakim 'berhati'.. dik, bila nak belanja akak.. akak nak balik dah ni.. kabo kat wa sekali..

p/s : ini bukan iklan mengepau.. ^_^