May 17, 2010

Family Day BKMPJ 2010 @ Dibeen Forest



Bismillah..

Selesai penutup Festival Budaya Kita (FESTBUK) Jumaat malam baru ni, maka BKMP Jordan (Badan Kebajikan Mahasiswa Pahang) dengan beraninya telah memilih hari Sabtu (16hb Mei) sebagai tarikh Family Day 2010. ..hurm, program tak henti.. Apa-apa pun best..

Dengan kerjasama anak-anak Melaka, program ini bertempat di Dibeen Forest, atas Jerash (bandar Rome 1000 tiang), memang terkenal dengan kecantikan floranya di bumi Jordan ini. Maklumlah, tanah Arab mana banyak hutan. So, Dibeen Forest merupakan tempat pilihan tertinggi untuk berkelah. Subhanallah.


Kalau di Malaysia, pada kebiasaannya kita memilih pantai, air terjun, tasik, dsb untuk berpicnic. Tapi berbeza dengan masyarakat Arab. Di mana ada hutan, di situlah tempat berkelah pilihan mereka. Maklumlah, laut di Jordan hanya satu : Laut Merah di negeri Aqabah, memakan masa 5 jam dari Irbeed. Air terjun pun tak banyak. Eh, satu lagu : Laut Mati, pusat terendah di dunia. Tapi kebiasaannya musim panas begini sangat banyak lalat di kawasan masin sebegitu. Hari ini pun suhu sudah menjangkau 30 darjah celcius, lebih kurang dengan Malaysia. Bezanya cuaca di sini kering, agak terseksa.

Tahniah buat AJK pelaksana program atas aktiviti santai yang telah disusun..
1st : Senam Robik, berlatarkan lagu "Demi Matahari" - terjemahan Surah As-Syams.

2nd : Explosure 4 Checkpoint : Kaki lipan, Hide and Seek, Bawa cawan berair dengan benang tanpa menggunakan tangan, Sungai Asid.

3rd : Telefon lama Communication (tak ingat nama aktiviti exactly) - ala2 telefon buruk la. Bezanya mesti melalui 6 post. Makan bawang, makan mukhallal (jeruk sayur), makan laban (susu masam), Telur mentah, ala2 buah kerdas, minum air garam. Nasib baik semua ni bukan seorang je yang makan, kalau tak....

4th : Bahasa Isyarat.

Makan : BBQ. (eh sedaplah.. lain kali buat lagi.. :)

Memang enjoy. dan terasalah ukhuwah yang terjalin. ^_^

Dan yang paling penting, kumpulan kami dapat nombor 2 daripada kesemua 6 kumpulan. "Team Jannah" namanya.. bersempena nama ahli kecil dalam kumpulan kami. Walaupun baru berusia 6 tahun, orangnya sangat bersemangat dan pintar.. kecil-kecil cili padi.

Walaupun ada yang dapat nombor 1, 2, 3, 4, tapi takpe, hadiah sume sama besar..


Jannah beraksi depan anak kuda..

Jannah dan adik bongsunya faseh.
"Achik, klu Jannah dapat hadiah tu, Jannah nak chips", katanya..

Ayahanda Ust Sulaiman merasmikan majlis penutup, diiringi YDP BKMPJ dan MSSJ.

Wakil kumpulan kami ambil hadiah dari Kak Long, isteri Ust Sulaiman ~ VIPs

Kesemua peserta Family Day BKMPJ dan MSSJ 2010.

Bersurai.. jam 3pm..

Semoga ukhuwah yang terjalin ini bukan ukhuwah kosong semata-mata, tapi benar-benar ukhuwah Islamiyah yang bergabung di atas dasar aqidah yang satu. Sama-sama manfaatkan kesatuan ummah untuk kesejahteraan agama, fid darainy ~ dunia dan akhirat. Insyallah.


p/s: Buat Ahli MMY (Majlis Mahasiswa Yarmouk), lepas final exam ni kita ada rehlah ke Aqabah.. So, make sure jgn terlepas pendaftaran peserta. Due : 21th June 2010.


Regards,
Mukhlisah Mardhiah
C.I

1 comment: