January 21, 2011

Percayakan kuasa minda

Bismillah.

Sekali pandang, bunyinya seperti tajuk artikel motivasi. Tapi sebenarnya tidak. Atau, mungkin juga boleh dianggap sebegitu, bagi sesiapa yang pandai mengimplementasikan apa yang bakal dibaca dalam kehidupannya.
.....................................................................................................................................................
Inilah kerja saya sejak kebelakangan ini. Walaupun masih ada lagi projek yang belum terlaksana. Untuk kesekian kalinya saya menyatakan buku catatan kembara saya hilang ketika di pesta buku Syria 2010. Jujurnya, sehingga hari ini saya masih menyimpan harapan untuk dipertemukan kembali dengan 'buku lunyai' tersebut. Tersirat 1001 kisah dan pengalaman di dalamnya.
.....................................................................................................................................................
Disebabkan rasa sayang dengan apa yang telah saya peroleh dahulu, saya menulis kembali segala apa yang telah saya lalui. Bukan mudah menyelam kembali ke masa yang telah berlalu. Meletakkan diri di tempat peristiwa. Saya tidak punya poket doraemon, untuk membawa masuk pintu jangka masa ke belakang. Sukar untuk saya memulakannya. Namun selepas satu dua artikel saya 'berjaya', saya lebih yakin diri. Saya percayakan kuasa minda yang Allah berikan kepada manusia.
.....................................................................................................................................................
Sebenarnya, semua perkara yang telah kita lalui dan pelajari akan tersimpan di dalam satu folder dalam otak kita. File atau folder tersebut tidak akan hilang, selagi kita tidak hilang akal. Otak manusia lebih hebat daripada Pentium 4. Jika sebuah komputer boleh menyimpan jutaan data dalam satu tempoh masa yang lama, mengapa tidak manusia?
.....................................................................................................................................................
Namun, bagaiman kita boleh 'lupa'? - Banyak faktornya. Ini kerana otak merupakan satu organ yang dipenuhi dan disumbat dengan pelbagai maklumat saban ketika. Jika kita tidak pandai mengurus, file dan folder tersebut akan bercelaru dan tertindih, dan mungkin juga 'hilang'. Analoginya; sesuatu laluan, jika sudah lama tidak dilalui akan membentuk semak. Ini bukan bermakna laluan tersebut telah hilang. Bahkan ia masih disitu dan perlu dijejaki kembali.
.....................................................................................................................................................
Anugerah lupa juga penting untuk manusia. Bayangkan, jika manusia tidak dikurniakan sifat lupa, manusia akan mengingati setiap perkara yang dilaluinya, untuk setiap detik dan ketika. Termasuk juga perkara remeh dan tidak penting. Bagaimana pula kisahnya kalau dahulu dia seorang yang gagal, dan dia masih lagi meletakkan kegagalan dalam fikirannya? Tentu sukar untuk dia berubah ke arah kejayaan. Bagaimana pula dengan orang yang trauma terhadap sesuatu dalam hidupnya?
......................................................................................................................................................
Apabila kita cuba meletakkan diri di tempat kejadian, kebiasaannya kita akan ingat di sudut mana kita berdiri, siapa yang bersama dengan kita, apa yang kita lakukan, peristiwa suka dan duka yang berlaku, dan sebagainya. Itulah yang cuba saya lakukan sekarang. Kita yang memilih untuk lupa, dan kita yang memilih untuk mengingat.
.....................................................................................................................................................
p/s : Masihkah anda ingat lagu-lagu dalam subjek Muzik di sekolah rendah? - Aku burung di dalam sangkar, Bapaku pulang dari kota, Air pasang pagi surut pukul 5, dan sebagainya. Tidak mustahil anda mampu mengingati subjek lain juga!
.....................................................................................................................................................
..insyallah, saya akan kongsikan entri kembara saya yang lepas2..
Moga bermanfaat.
.....................................................................................................................................................
Mukhlisah Mardhiah
22 Jan 2010, 1.01 am
Permai Hill, Pahang.

No comments: