August 8, 2010

Travel to Turkiey - 3rd @ Final Siri

Kesemua khalifah utsmaniyyah yang memerintah..


Hari Keenam : 2 Ogos 2010 (Isnin)


11.00 am : Alhamdulillah, sampai di otogar Antakya.

*Selepas deal, sepakat untuk sewa bilik tumpangan (ala-ala pansion = hostel) untuk satu malam. Guna toilet awam tapi dah tak perlu bayar.
Kos sewa : 10 TL / person.

*Perkara pertama masa baru sampai, nak cari internet, untuk bagitahu kawan-kawan di Syria bahawa kami balik lambat (terkeluar dari rancangan asal). Malangnya satu otogar ni terganggu talian. Semua CC tak berfungsi. Nasib baik ada pegawai yang baik hati bagi password wireless. Cukup bayar sekali je = 3 TL, guna sampai esok pagi.

*Alhamdulillah, masyarakat Antakya majoriti boleh berbahasa Arab. Mungkin disebabkan dah dekat dengan Syria.






2.00 pm : Ambil taxi ke Camii Habib Naccar (Masjid Habibun Najjar), kekasih Allah yang hidup pada zaman Nabi Isa.


3.00 pm : Jalan-jalan shopping di sekitar Antakya. Susah juga nak cari kedai yang murah-murah. So, sebenarnya better shopping di Istanbul, barang senang dapat, especially tshirt and jubah. Kalau di Antakya ni boleh la kalau nak shopping tannurah (skirt).


kaya dengan khat..



7.30 pm : Ambil bas nombor 16 untuk kembali ke otogar (bas nombor 19 dan 20 pun boleh).
Tambang : 2 TL / person, period : setengah jam.

Malam : xtvt bebas dan rehat.



Hari Ketujuh : 3 Ogos 2010 (Selasa)

9.00 am : Checkout pansion (hostel).

9.30 am : Ambil bas ke Sham. Yeay!
Tambang : 10 TL / person. Period : 6 jam.




“Gulee-gulee Turkiye : Good bye Turkiye!”

Cerita best pukul 11.30 am : Berhenti sekejap di ladang Pistachio, Halab (Aleppo), Syria.Tepi jalan je, tengah-tengah highway yang sangat panas. (Syria lebih panas dari Turkiye).


*Tengah asyik on call dengan anisah (guru quran), letak je phone, toleh belakang, dan nampak bas berwarna merah itu berlalu meninggalkanku. Ok, aku ditinggalkan. Terus set mind; ‘Tapi takkan aku akan bermalam di sini?? Mustahil’. Yang tak boleh terimanya, budget habis lah bus tu akan berhenti (bila kawan-kawan dah sedar akan ketiadaanku). Tapi bus tu tak berhenti, sampai lah bas tu dah mengecil di pandangan. Rupa-rupanya diorang tengah syok makan pistachio atas bas! Adeh! Nasib baik lah pakcik yang meniaga kacang ni nak hantar ke bus tu dengan jip dia. Naik je bus, semua orang tepuk tangan. Aduh.. macam drama la pulak. Memang menguji tahap ke’cool’an betul.


5.00 pm : Alhamdulillah, sampai juga di Karajat Pullman, Syria. Bersabar dengan driver bas yang memandu macam nak pergi pasar, so sampai lambat.




Maka berakhirlah kisah sebuah pengembaraan yang panjang. Alhamdulillah. Suka. Sebab sebelum ni ingat memang dah tak berpeluang dah nak ke Turkiye, tapi Allah punya rancangan..

Musafir memang mengajar erti sabar dan tabah. Perjalanan ini ibarat satu madrasah yang singkat, alias ‘daurah’. Pemusafiran juga ibarat tarbiah buat diri.. Ujian Allah tanpa henti. Kan doa orang yang sedang musafir dimaqbulkan Allah! May Allah bless our travel.


Thanks to all travel members.

Minta halal semua ye. Maaf Zahir Batin.

Moga permusafiran ini mengajar kita tentang SEsuatu atau LEBIHsuatu.
Barakallahufikum.


Mukhlisah Mardhiah


Damascus, Suria.





No comments: