August 7, 2010

Travel to Turkiey - 2nd siri



..sambungan : Travel to Turkiye 2nd siri..


Hari Ketiga : 30 Julai 2010 (Jumaat)

9.00 am : Ziarah maqam (markad) ayah kepada Syeikh Abdul Bakir, shopping di kawasan kedai mereka.


9.50 am : Pak cik polis hantar ke Terminal Adiyaman dengan keretanya, untuk ambil bus ke Sanliurfa. Yang best nya atas arahan polis, memang kami di’pass by hand’ dari satu kawasan ke satu kawasan, untuk pastikan kami selamat sampai ke Istanbul. Beli tiket ke Istanbul pun atas namanya. Fuhh.. bukan selalu dapat rasa ada bodyguard along the journey. “Se-vee yo-room – I like..”. May Allah bless u, pakcik polis.


11.00 am : Bertolak dari Adiyaman ke Terminal Sanliurfa.
Tambang ke Sanliurfa : 9 TL / person, Period : 2 jam.


12.35 pm : Tiba di Terminal Sanliurfa, terus ‘dibawa’ ke kaunter untuk bayar duit tiket ‘yang telah ditempah’. Naik bus ‘Urfa Seyahat’.
Tambang ke Istanbul : 65 TL / person, Period : 20 jam.

*Maka bermulalah kembali kisah sebuah pengembaraan yang panjang. Ke Barat Laut Turki. Yang rasa macam tak kena je dan rasa rugi sangat bila dapat tahu rupa-rupanya kami kena berpatah semula ke Gaziantep (tempat yang dah sampai semalam) untuk naik ke Istanbul. Bazir masa 24 jam. Redha je lah, nama pun ‘jalan-jalan’. Nasihat : belajar lah berkampung di dalam bus. Hu..


*Antara soalan yang paling banyak disoal oleh Turkish : “Nerelisniz?? – ben Malizia : Dari mana? – Asal Malaysia”.



Hari Keempat : 31 Julai 2010 (Sabtu)

9.00 am : Alhamdulillah. Akhirnya sampai di Istanbul. That’s it. Lain lah pemandangannya berbanding negeri-negeri sebelum ni. Maklumlah, kawasan tumpuan pelancong, walaupun ibu negerinya adalah Ankara.


9.30 am : Ambil metro (keretapi bawah) ke Amniyet. Stesyen ke-5 dari tempat kami berada.

Tambang token : 1.5 TL / person.


10.00 am : Tiba di stesyen metro Amniyet, muhafazah Fateh. Tunggu kawan Turki, Muhammad Ali untuk bawa kami jalan-jalan sekitar Istanbul.

- Ziarah Camii Aylusunda. (dalam bahasa Turki : Camii = Masjid).

*Dalam masjid ni terdapat burdah (selendang) Rasulullah yang dihadiahkan kepada Uwais al-Qarny selepas kepulangannya tak dapat bertemu dengan Nabi. Tapi sayang, kami tak dapat masuk sebab tempat itu hanya dibuka pada bulan Ramadhan untuk dikunjungi.

..di jami' inilah.. Aylusunda..

10.30 am : Makan tengahari (stail Turki) di salah sebuah taman di Muhafazah Fateh, berlatarkan Masjid Sultan Muhammad Saleem. Muhd Ali yang support lunch kami. Pelbagai aneka roti dan makanan Turki, masakan mak (anne) dia pun ada.

- Then, ziarah masjid dan maqam Sultan Muhammad Saleem. Jelas terbentang kehalusan seni bina jami’ di sini.

..latar : Masjid Sultan Muhammad Saleem..


12.00 pm : Ziarah Masjid dan maqam Sultan Muhammad al-Fateh.

*Zaman dulu, kawasan jami’ ini lebih luas dari Dimasyq lama. Dan sekeliling kawasan tersebut dipenuhi dengan madrasah dari pelbagai aliran ilmu. Tapi lepas beberapa kali gempa bumi yang melanda Istanbul, kawasan ini telah menjadi semakin kecil, dan diganti dengan bangunan-bagunan baru yang tiada lagi bersejarah.

- Berjalan kaki dari Muhafazah Fateh ke Muhafazah Buyuksehir, lebih kurang 20 minit. Melalui kawasan library lama di jalanan. Bergambar di sepanjang jalan, termasuk di tugu ‘pasha’ al-fateh, kawasan tembok saliran lama, dll.


2.15 pm : Ziarah Masjid dan maqam Suleymaniah.

*Di luar kawasan maqam, ada seketul ‘hajarul aswad’ yang dibenam di atas pintu masuk. Kisah yang berlaku : pada zaman itu ada seorang pemuda pulang dari Makkah, membawa secebis hajarul aswad untuk Sultan Suleyman, dengan hasrat yang baik. Namun sangkaannya meleset. Sultan Suleyman murka dengan perbuatannya lalu dipelihara batu tersebut, sehinggalah beliau wafat dan minta batu itu disemadikan di kawasan maqamnya supaya tiada siapa yang mengambilnya. Wallahualam.

- Di tengah jalan, merasa ‘medya’ – kepah berisi nasi dan dititiskan lemon. Sedaap.. 1TL = 2 ketul yang besar, 3 yang kecil. Lamanya tak makan seafood. Tapi Muhammad Ali tak makan, sebab bermazhab Hanafi.

buka cengkerang kepah berisi nasi - perah lemon - nyummi..


3.15 pm : Ziarah maqam Sultan Abdul Hamid II.

- Melalui kawasan taman bunga dan tepi selat, ke Masjid Azraq (masjid Biru). Kebiruan tu sebenanrnya hanya terserlah pada waktu malam, dek kerana jenis mosaic yang digunakan, dan biasan air laut.

..pemandangan masjid biru dari atas..


..pemandangan masjid biru dari taman bunga..

- Bergambar di kawasan Masjid Ayasofia (dahulunya gereja). Tak sempat nak masuk, lagipun berbayar.


..Aya sofia..


- Masuk ke Topkapi (muzium, dll). Tiket : 20 TL / person. Di dalamnya juga terdapat pedang sahabi, beberapa barang Rasulullah – janggut, gigi, dll, tangan Nabi Zakaria, dll.


6.45 pm : Berjalan kaki balik ke stesyen bus dan ambil bus ke rumah Muhammad Ali.
Tambang : 1.75 TL / person.

*Percayakah anda kami telah berjalan sejauh 20 kilometer pada hari ini?? Fuh.. Allah je yang tahu letih dan lenguhnya seluruh anggota. Tapi berbaloi lah, Alhamdulillah.


7.30 pm : Singgah di rumah Muhammad Ali, asalnya nak ambil barang-barang je untuk bermalam menyewa di rumah pakciknya. Lastly, terborak lama dengan mak dan adiknya, Khadijah. Muka ayu habis tapi rupanya nak jadi guru taekwando. Mereka sangat meraikan tetamu, sehinggakan nak teman kami bermalam di rumah pakciknya. Jauh tu..


10.15 pm : Lepas habis segala perbincangan (nak duduk hotel lah, cari hostel lah), maka kami akur dengan kehendak mereka – bersama-sama menginap di rumah pakciknya di Habibler.

Berjalan kaki 15 minit ke kawasan menunggu bus, dengan beg gelas berat dan barangan penuh di tangan.
Tambang bus : 2 TL / person, Period : 1 jam.
Sewa rumah : 20 TL / person. (for unlimited period. Murah lah. Kalau hotel 50 / 70 TL satu malam.)


11.30 pm : Singgah di kedai runcit, beli barang untuk masak nasi – makan midnight. Nikmatnya dah 4 hari tak makan nasi. Rumahnya berbaloi. Semua perkakas lengkap, siap dengan dapur, 3 bilik tidur, 2 bilik air. Comel.



Hari Kelima : 1 Ogos 2010 (Ahad)

10.30 am : Selesai kemas rumah penginapan, dan selepas siapkan bekal – nasi goreng dan mee goreng, ambil bas panjang warna hijau ke muhafazah Ayyub.
Sewa rumah : 500 LS / person. = 20 TL
Tambang bas Habibler ke Ayyub : 1.85 / person.


11.30 am : Ziarah maqam Sultan Ayyub Al-Ansary.
Dan beberapa sahaby -


12.30 pm : Naik feri dari Eyup Iskelesi, ke Uskudar Iskelesi.
Tambang : 1.5 TL / person, period : sejam.

..pemandangan di kawasan feri dan bot..


..pemandangan dari atas feri..


-Jalan-jalan di Bosphorus, makan ‘medya’ lagi.


-Projek keretapi bawah laut sedang dijalankan.

*Tengah-tengah syok ambil gambar, tiba-tiba terjatuh tembok. Aduh. Terkulai 2 jari kaki, bergegar satu kawasan. Alhamdulillah tak de apa-apa, kasut je tercalar, huh. Nasib baik jauh sikit je dari laut.




4.20 pm : Ambil feri semula untuk balik.
Tambang : 1.5 TL / person, period : setengah jam.

-Jalan kaki ke stesyen bas, ambil bas ke terminal utama (otogar).
Tambang : 1.5 TL / person.


6.00 pm : Ambil tiket ke Antakya – jam 7.30 pm, bus JET.
Tambang : 50 TL / person, period : 16 jam.
*Kembali melalui perjalanan yang panjang... berfikir dan berfikir aktiviti terbaik dalam bus..


...to be continue to the final siri.. - 3rd siri


~Mukhlisah Mardhiah~

2 comments:

ainshams said...

subhanallah..
best2!! rindu turkiye..

Mukhlisah Mardhiah said...

yup.. best...
alhamdulillah..