June 15, 2011

KIBA 2011 Membuka Tirai

Bismillah..

KIBA 2011 Membuka Tirai


Sesi Kursus Intensif Bahasa Arab (KIBA) di Kolej IKIP, Kuantan bagi sesi 2011 telah membuka tirainya. Tahun ini pendaftaran pertama agak terlewat, iaitu tanggal 31 Mei 2011. Hanya lebih kurang 80 orang sahaja pelajar tajaan Yayasan Pahang, MARA, Yayasan Sabah dan persendirian yang mendaftar. Maka, pendaftaran 1st intake ini meninggalkan banyak lagi kerusi-kerusi kosong, membolehkan lebih kurang 20 orang lagi pelajar yang mendaftar pada 2nd intake, seminggu kemudian.



Tahun ini pelajar KIBA IKIP hanyalah terdiri dalam kalangan pelajar yang akan bermusafir ke Mesir dan Jordan dalam Pengajian Islam (termasuk Perbankan Islam) dan Medik. Tiada pengambilan untuk ke Morrocco.



Minggu pertama para pelajar di'orientasi'kan, seperti biasa diserahkan kepada Staff Taman Pertanian. Kelas bermula pada minggu ke-2. Pada permulaan KIBA, 2 kemahiran awal yang ditekankan adalah Maharat Kalam (kemahiran bercakap) dan Maharat Istima' (kemahiran mendengar).



"Insan yang hebat adalah orang yang dapat melahirkan insan HEBAT"!.



Bukan mudah mengajar seseorang menjadi tahu. Apatah lagi menjadi pandai dan mahu. Cabaran tahun ini, lebih kurang 1/2 pelajar KIBA tidak mempunyai asas Bahasa Arab. Mereka tidak tahu kerana mereka tidak diberi tahu. Sebaik sahaja mereka tahu, Subhanallah.. Adzeem.. Syyathiruuunn~ (Terror)





Belajarlah bersungguh



Sememangnya sebahagian pelajar sudah mempunyai asas Bahasa Arab. Cuma apa yang telah dipelajari di bangku sekolah dahulu masih belum mencukupi. Maka sangat perlu untuk para pelajar mempelajari dan memperbetulkan kesalahan yang biasa digunakan dahulu. Bersunggu-sungguhlah, kerana anda di sini hanyalah untuk belajar. Lupakan sementara segala keseronokan lain.



Khoto' huna HALAAL~~ Kesalahan di KIBA diperbolehkan!


Belajarlah dari kesalahan. Kerana kesalahan adalah guru yang terbaik.

Janganlah malu untuk berbuat salah, jika dihujungnya kita tahu akan ada sinar yang lebih bercahaya buat kehidupan seterusnya.



Ustaz ustazah garang?? Oh! Tidak. Saya percaya segala sesuatu yang berlaku pasti ada sebab dan musabbabnya. Kalau kamu rajin, masakan kami marah. Kalau kamu ingin menerima, masakan kami tidak mahu memberi. Kalau kamu bertanya, tentu kami menjawab, kadangkala diam itu adalah jawapannya.



"Practise make perfect!".

"Fastabiquul Khaiiiraaaatt!"


Masa hampir tamat. Maka, bersegeralah ke arah perubahan!

Kita bakal menjadi -insan baru-



Miss Mardiah Bt Shaharum


IKIP College,

Campus Taman Pertanian.


5 comments:

Anonymous said...

ustzh mardiah mmg grg pun :)

Mukhlisah Mardhiah said...

assalamualaikum.

ustzah mardiah pernah marah sekali je sepanjang KIBA ni (so far). tupun sbab dia yg salah. asaatiz lain lagi marah bnyak kali. kira baik apa..

Anonymous said...

klah kira garang sikitlah.. pi baik :)

Anonymous said...

wsalam... klah kira garang skit... tpi baik

Ahmad Shahril said...

laa ustazah mardiah punya blog rupanya..