April 8, 2009

Surat terbuka utk abah & emak..


Bismillahirrahmanirrahim..
Khas buat mak dan abah tercinta,
Salam sayang dari angah yg di kejauhan..

08-April-2009 ; Happy Anniversary!!.. Moga bahagia selalu, tenang sokmo, diberkati Allah dunia akhirat... ameen

em, Walaupun tengah serabut dengan buku-buku di sisi, nak juga menulis..
Tahun ni angah jauh dengan mak abah, tak dapat nak bagi hadiah or kad ucapan directly. hanya sms dan doa ku kirimkan. hu. Tapi.. angah tak pernah pun rasa mak abah jauh dari angah.. nak tahu sbab apa?? - sebaab, dekaat di hati.. :) em, Dengar cite kat rumah makan kek. (kek coklat ke, nak juga!.. 1 lagi, nak tengok hadiah jam tangan mak.. hehe)

em, pejam celik pejam celik, dah besar dah 3-3 anak-anak mak abah. kalau bukan kerana apa yang mak abah buat kat kami 3 beradik dulu, mesti kami tak jadi macam ni sekarang. thanks for all.. hanya Allah yang dapat membalasnya. maaf zahir batin dari anak mak abah yg sorang ni..

ABAH, abah pun tahu kan.. dulu angah takut sangat dengan abah. abah tak selalu marah pun. tp kalau kami buat perkara yg akan menimbulkan kemarahan abah, mesti abah senyap je, tak pun abah pandang lama-lama. hu, rasa terus insaf (tp lpastu buat lagi. he). contoh; (tak tau la abah ingat ke tak..), masa angah dengan akak sekolah rendah dulu, kitorang curi-curi keluar g makan mc'd (pengaruh kawan punya pasal la ni). takdir Allah, tiba-tiba abah muncul dengan kereta nissan putih depan pintu mc'd tu! ya Allah, gabra jgn ckp la. Kitorang tahu abah memang tak bagi anak-anak abah g tempat-tempat macamtu. Apalagi, kitorang terus je la masuk dalam kereta abah, walaupun abah tak cakap apa-apa pun. Sume membisu.

Satu lagi benda yang angah tak boleh lupa; masa belajar matematik.. hu, tak sah kalau angah belajar dengan abah tanpa mengalirkan air mata! terkedu jangan cakap la kalau tak dapat jawab. tp, angah tahu.. tanpa usaha abah tu, mustahil angah boleh dapat lencana bijak sifir dengan mudah. Thanks, bah. Walaupun abah nampak garang di mata kami, tapi angah tahu abah sayang angah. Dulu, tinggi angah paras pinggang abah je, abah selalu pimpin angah pagi-pagi masuk kelas. Beruntung angah, satu-satunya anak abah yang sekolah kat tempat abah mengajar. Angah ingat lagi, masa mak sambung belajar dulu, abahlah yang tolong gosokkan baju kami setiap hari, kejut kami bangun tido setiap pagi (liat jgn ckp la.. tp abah ada cara tersendiri..), ajak solat jemaah (walaupun kadang tu, tengah sujud tertido..he), buat sarapan.. (masatu famous roti bakar + sri kaya ;).. macam2 lagi la. nakal jugak kitorang ni kan.. he. maaf la.. - u r d best 'abah' in d world..

MAK.. thanks juga for all things yang mak dah buat pada kami. mak memang sporting. angah tahu, tak sume orang kat dunia ni dapat mak sporting macam mak angah.. ;) kalau nak bukukan nasihat-nasihat mak, memang lagi tebal daripada novel la.. he. mak, angah pun tak sure la mak ingat lagi ke tak.. masatu angah sekolah rendah, tak ingat - darjah 1 ke, 2 ke.. tp tengah malam tu angah mimpi ngeri, sangat-sangat ngeri. (dulu masa kecik2 selalu tengok cite hantu, walaupun mak banyak kali larang.. tu la, nakal lagi..) angah cari mak dalam bilik, mak takde. rupa-rupanya mak dalam bilik sembahyang. anggah duduk je depan mak tunggu mak siap solat. lepastu mak tidurkan angah. hurm, bahagianya la. Mak, angah tak suka tengok mak sakit. Kalau mak sakit, mak tak larat nak buat apa-apa. angah lagi tak tahu nak buat apa. Masa kecik dulu, angah selalu doa (ayat masa kecik..) - ya Allah, Kau berilah 1/2 kesakitan mak padaku. atau, Kau alihkanlah kesakitan mak kat aku. Kalau ditakdirkan mati, Kau cabut la nyawaku dulu.. Hu, maklah jantung hatiku.

Angah ingat lagi masa jari angah luka terkena tin sri kaya kat dalam peti. Habis simen rumah dibasahi darah, dari dapur sampai la ke depan. memang dalam sangat lukanya, smpai harini kesan tu jelas sangat lagi kat jari angah ni. 2-3 botol juga la minyak gamat habis mak tuang. mak memang dah taktau nak buat apa masatu; kereta takde, abah pun takde. dahla tak dapat nak contact abah. angah dah hlg banyak sangat darah masatu. lastly, mak call atok. Masatu atok sihat lagi, atok pun datang naik motor, dengan serban putih kesayangan atok tu la :) ..Ha, mak pernah cakap.. angah ni happy je memanjang. jarang sangat nampak angah sedih. Ntah la, angah rasa angah selalu je bersedih. tapi angah seronok sangat kalau dapat duduk rumah.. rasala; "rumahku syurgaku". thanks mak abah, coz mewujudkan biah itu..

Nak cerita, memang banyak.. dan panjang.. Nantila, sambung dekat surat personal pula kot. Mak pun tahu, anak mak yang sorang ni suka menulis daripada bercakap. Angah minta maaf la, rasanya banyak kali sangat mak abah soal angah tapi angah tak jawab. sebab angah tak pandai nak berkata-kata. tapi kalau menulis, laju je.. - mak kan guru penulisan..hi :)

{{Ha, abah.. satu lagi.. angah tak ingat la angah dah minta maaf ke belum.. Masa angah cuti sebelum g Jordan haritu abah ada suruh angah bacakan kitab (feqah kalau tak silap) lepas solat maghrib jemaah kat rumah (sebab masatu abah nak pergi kursus kot), tapi esok tu terus angah dapat panggilan kena pergi kuantan. so, angah tak bacakan la.. maaf, ye..}}

Untuk akhirnya, sekali lagi ku ucapkan; selamat menyambut ulangtahun perkahwinan ke-23. Moga kasih ini diberkati Allah dan membawa ke syurga. Doakan kami anak-anakmu berjaya dunia akhirat. Maaf zahir batin utk segalanya.


p/s; untuk kawan-kawanku.. hargailah ibu bapa kita selagi mereka masih di sisi.. Satu hari nanti kita pula yang akan duduk di tempat mereka.. barakallahufikum


Yang di kejauhan,
anak mak dan abah..
MARDIAH BT HJ SHAHARUM
Irbid, Jordan
09 April 2009 (Rabu)
11.13pm

(Sempena anniversary mak abah, angah tulis nama sebenar. thanks bagi nama ni.. ramai orang Arab suka, setiap kali dengar mesti mreka doakan kita - budaya mereka memang suka mendoakan orang. Moga angah pun -dan sume orang- menjadi seperti maksud nama ini.. - "yang diredhai..")..

3 comments:

Anak Pendang Sekeluarga said...

Katakanlah (wahai Muhammad): “Inilah jalanku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.” (Yusuf 12:108)”

Salam ziarah dari saya,,blog yang menarik ,jemput muzakarah di blog saya….dan jadikan blog saya sebagai rakan anda..tq

najihahfaizahazaman said...

salam,,
kak sedeh pulak sy bace apepun tahniah jugak wat akak n keluarga..
:]

along_pious said...

salam mujahadah wat adik..
emmmm,,baca tulisan adik ni, makin membuak plak rasanya ryndu pada usrah tercnta. papepun teruskan jihad kalam yang sangt menarik ni..
teruskan bermujahadah..
salam