July 14, 2008

Aku Insan yang Ditarbiah..



Langit terasa luas,

Bumi terasa lapang,

Namun hati??


Ya, aku sedar..

Aku ini Insan yang Ditarbiah

Di dadaku al-Furqan dan as-Sunnah

Di pundakku al-istikhlafiyyah

Di tanganku janji seorang khalifah!


Aku ini Insan yang Ditarbiah

Dudukku tak bererti diam

Berdiriku bukan menentang..

Namun ku tahu,

Insan yang ditarbiah..

Orangnya tidak mudah menyerah..


Ya Allah,

Jadikanlah aku insan yang ditarbiah

Untuk mentarbiah orang lain,

Agar perjalananku menujuMu terus aman,

Dalam pelayaran duniawi dan ukhrawi..


قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ

Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.

(Az-Zumar : 9)


Created by,

Mukhlisah Mardhiah

Permai Hill, Malaysia

04 July 2008

No comments: