April 6, 2010

Diari pilihan 3 - MAC [Marhalah hidupku..]

Tittle : "Inilah marhalah hidupku sekarang.."
Date : 30th March 2010


Bismillah..

"Pengurusan masa pengukur martabat manusia".. begitulah tajuk tazkirah di akhbar hari ini..

Hari-hari yang kami hadapi harini sungguh berbeza dengan sebelumnya. Hari-hari pelajar degree tahun akhir, yang bakal menamatkan degreenya.. bakal meninggalkan bumi Jordan sebagai medan belajarnya.. bakal memasuki alam yang tidak diketahui bagaimana cabarannya..

Setiap hari yang dilalui, pasti tidak lepas dari persoalan dan cakap-cakap tentang perancangan hidup. Tentang sambung belajar ke peringakat master.. tentang kursus-kursus yang perlu diambil apabila pulang nanti.. tentang medan pekerjaan yang bakal diceburi.. tentang perancangan bersama keluarga di Malaysia.. hatta tentang perancangan berkeluarga.. dan yang paling penting, tentang sumber kewangan untuk menghadapi hari-hari tersebut!

Hidup bukan semakin mudah, malah semakin rumit dan sukar. Semakin lama hidup, semakin kita mengerti bagaimana hidup ini sebenarnya.. semakin banyak keputusan-keputusan hidup yang perlu diputuskan.. semakin kita perlu untuk menjadi luas pengetahuan..

"Beristikharah lah..".. Ku kira tidak ada zaman dalam hidupku yang selalu dinasihati dengan nasihat itu, melainkan pada zaman ini.. Sungguh, sangat banyak keputusan yang perlu dibuat. Keputusan tentang hidup. Tentang masa depan. Maka beristikharah lah dengan solat, atau doa, atau bermusyawwarah...

Semakin lama engkau hidup, semakin engkau mengerti kewajipan hidup tidak pernah berkurang dan akan bertambah secara berterusan, malah infiniti...

dan Inilah marhalah hidupku sekarang...
Selamat membuat keputusan hidup, dengan tepat..

"Walain syakartum, laazidannakum!"
O Allah, we seek for ur helpfulness..

Wallahualam..


p/s : suka komen ust sufyan.. [credit for him.. :) ]

Ahmad Sufyan Che Abdullah .. "tak ada tips apa2 tp prinsipnya Allah tidak akan bebankan seseorang, sesuai dgn kemampuannya. masa SPM kita rasa yg tu lah yg paling berat dlm hidup, masa degree pun kita kata paling susah nak buat paper projek, masa master, susahnya master by research tanpa kelas, masa phd, aduih, nak gila PhD kat Yarmouk... keje di UM, aduh sakit kepala ... See Morenak buat research, artikel jurnal, nak siapkan power point kat student, semak assignment student.. gitulah marhalah hidup... harap2 dlm kubur nanti.. tak akan ada.. 'seksanya di alam kubur' nauzubillah...tapi yg ada, 'inilah janji Allah pada pejuang agamaNya"..


No comments: