June 12, 2009

Imtihan Duniawi dah habis, Imtihan Ukhrawi tak pernah putus..


Busynya Irbid kebelakangan ni. Ramai Malizi keluar masuk maktabah saban hari, dengan buku yang tak pernah lekang dari tangan. Alhamdulillah, dengan pertolongan Allah Yang Maha Besar kita telah berjaya menamatkan imtihan duniawi di jami’ah. Insyallah, berkat juhud sahabat-sahabat Allah akan balas dengan natijah yang setimpal. Yang berjaya, tahniah dan terus maintain or tingkatkan prestasi. Yang terkandas, cuba lagi lain kali. Jangan putus asa, Allah tak suka. Yang dah selamat gred pula, Mubarak! Akhirnya tercapai juga cita-cita kalian bergelar siswazah. Tahun ini menjadi saksi grednya batch pertama pelajar iqtisod hasil usahasama Kolej IKIP-Universiti Yarmouk, begitu juga senior-senior JUST dan senior-senior Yarmouk lain.. Tahniah-tahniah, takde yang tercicir pun.. Alhamdulillah. Moga kalian berjaya di medan perjuangan yang berikutnya pula.


Teringat ana pada seorang kawan (Yarmouk) bila disoal oleh adik-adik JUST, “Apa perasaan akak dah habis exam awal”, kawan ana tu hanya tersenyum dan jawab, “Ntah la dik, imtihan duniawi memang la dah habis, tapi imtihan ukhrawi tak pernah putus..”. Ana jadi terberfikir. Betul juga, ujian yang Allah nak bagi kadang-kadang bertimpa-timpa. Untuk apa?? Of course la untuk upgrade kualiti diri dan iman, itupun depend macamana kita menghadapinya.


Cuba kita compare; Kalau nak menghadapi imtihan di jami’ah, kita sanggup tak tidur malam, bersengkang mata dan berhempas pulas, menghafal dan membaca berulang kali, kadang tu makan minum pun dah tak kesah. Yang bercouple stop kejap time exam, nak fokus la katakan, macam-macam fi’il la. Masa ni la nak sibuk minta maaf zahir batin dari semua orang, bimbang terhijab masa imtihan. Semua ini untuk apa? Of course sebab nak dapat result yang gempak. Nanti boleh gred dengan pointer yang tinggi, kan..


Sebaliknya apa yang kita buat unuk imtihan ukhrawi?? Allah uji dengan result yang rendah kita melenting, doktor dan kawan-kawan yang tak bersalah pun kita salahkan. Bila dah marah, habis kerusi, meja, pintu dan barang-barang lain disepak terajang dan dihempasnya. Tak terfikir ke sebenarnya tu salah kita sendiri, sebab tu la Allah balas result kita sebegitu. Mungkin bukan sebab juhud kita kurang, tapi sebab kita kurang mengadu dan minta dengan Allah. Yang kita set dalam minda, hanya doktor yang bagi aku markah. Padahal segala yang kita peroleh hanyalah disebabkan rahmat Allah semata.


Apa yang dah kita buat untuk dapatkan akhirat ye?? Sanggup tak tidur malam untuk berborak-borak (baca : mengadu) dekat Allah. Beribadah sepanjang waktu sampai terlupa makan dan minum, apatah lagi menonton dan mendengar lagu. Bila orang buzz ym dan sms tidak dibalasnya kerana terlalu sibuk berurusan dengan Allah. Masalah sesama manusia pasti tidak akan dia timbulkan, bimbang nanti ada gap pula bila nak mengadap Allah, apatah lagi menghabiskan masa berbual-bual dengan bukan sejantina kerana suka-suka atau hanya kerana nak meramaikan ‘kenalan’. Hurm, ada ke orang macamtu ye..


Untuk itu, marilah kita sama-sama berfikir dan koreksi minda. Asal menuntut ilmu itu adalah makrifatullah. Namun sehingga saat ini, adakah ilmu yang kita peroleh cukup untuk kita kenali Allah. Jangan pula semakin naik tahun, semakin berilmu, tapi semakin jauh dengan Allah. Na’uzubillah. Kalau apa yang kita belajar itu ilmu fardhu ain, teruskanlah mendalaminya dan praktikkan mana yang mampu. Tapi kalau apa yang kita belajar itu ilmu fardhu kifayah, jangan ingat kita tidak dapat memberi manfaat pada masyarakat. Kerana semua ilmu itu asalnya daripada Allah, untuk apa?? – of course untuk kita sampai kepada Allah.


Wallahu’alam.


Mukhlisah Mardhiah

02 Jun 2009 - 'end of imtihan' mode

314 - Syari' Jami'ah


p/s;- Artikel ini telah diterbitkan di dalam majalah Volition 2, PERMAI (Persatuan Mahasiswa Malaysia, Jordan).. sekadar berkongsi dengan semua...


No comments: